Bezárás
Cseh

Orbán Prágából üzent: “Mi nem mondhatjuk azt, hogy fogjátok be a szátokat. Egy demokráciában ez nem lehetséges.”

Interjút szeretett volna készíteni a cseh köztévé Orbán Viktorral, aki a lehetőséget elutasította. A magyar miniszterelnök végül egy nacionalista, illiberális politikusokat futtató csatornának adott interjút, ahol sorosozott, beszélt család és politika kapcsolatáról, és az általa meghonosított új politikai stílusról is.

Orbán csehországi médiaszereplése nem volt zavartalan. Kimaradt a magyarországi híradásokból, hogy a cseh közmédia is szeretett volna interjút készíteni Orbánnal, de ő sokadjára visszautasította a lehetőséget. Az MTI csak arról számolt be, hogy a kormányfő hivatalos csehországi látogatása alkalmával nyilatkozott a Barrandov televíziónak. A magyar miniszterelnök csehországi látogatása idején találkozott Miloš Zeman cseh köztársasági elnökkel és Andrej Babiš miniszterelnökkel. A két találkozó baráti légkörben zajlott le.

Az Átlátszó megkérdezte Filip Rožánek cseh újságírót, médiaelemzőt és a közösségi média szakértőjét, hogy foglalja össze, mit érdemes tudni a Barrandov TV nevű csatornáról.

Ez egy alacsony költségvetésű, nyugdíjas törzsközönséggel rendelkező csatorna, ahol gyakran szerepelnek nacionalista politikusok. Jaromír Soukup, csatorna tulajdonosa személyesen tíz programot is moderál, köztük “híreket” is mond, amely számos internetes vicc tárgya. A csatorna műsorait átlagosan 250 ezer ember követi. A csatorna leglelkesebb támogatója a Moszkva-barát Miloš Zeman cseh köztársasági elnök, akivel Soukup tulajdonos minden csütörtökön szokott interjút készíteni.

A Barrandov TV csatornával szemben a cseh közmédia a nyugat-európai média-alapelvek alapján működik. Filip Rožánek médiaelemző az Átlátszónak elmondta, hogy a cseh közmédia magas színvonalú munkát végez és erős pozíciója van a cseh médiapiacon. Jelenleg az előttük álló legfontosabb feladat a közmédia hosszútávú finanszírozása, mivel a valós bevételek és az infláció alapján a jövőben nem lehet már fedezni a technológiai kiadásokat. Hozzátette: a cseh közmédia magas nézettsége állandóan provokálja a kereskedelmi média és a populista politikusok egy részét, akik ezért sértegetni próbálják a cseh köztévé és rádió munkatársait.

“Zeman köztársasági elnök például több alkalommal szándékosan vulgárisan beszélt a köztévében, hogy provokálja a nézőket,” mondta a médiaelemző, akinek a szavait két nappal későbbi fejlemények megerősítették. Orbán csehországi látogatása után Tomio Okamura, a szélsőjobboldali SPD elnöke és Zeman elnök politikai szövetségese, “Totális manipuláció” címmel bejegyzést írt Facebook oldalára:

Amit a cseh köztévé bemutat, az újra minden határt átlép. Pénteken Csehországba látogatott Orbán Viktor magyar miniszterelnök, és csak azért, mert az Európai Unió (nemcsak migrációs) politikájának egyik legélesebb kritikusa, a cseh köztévé nem készít vele interjút, nehogy véletlenül olyan vélemények hangozhassanak el, amivel a cseh köztévé nem ért egyet. Szóval egy olyan hihetetlen helyzet alakult ki, hogy a magyar miniszterelnökkel a Barrandov TV folytatott le egy húsz perces beszélgetést. Mint tudjuk, Orbán Viktor hasonlóan gondolkodik a migrációról, a non-profit szervezetek negatív működéséről és a hazafiságról, mint az SPD.

Majd így folytatta:

Az állampolgárok pénzén manipuláló cseh köztévé újra látványosan megsérti a kiegyensúlyozott műsorszolgáltatásról szóló törvényt. Mindannyian elvárjuk, hogy a cseh köztévé oknyomozó riporterei, személyes véleményüktől függetlenül, részletesen bemutassák a magyar miniszterelnök nézeteit. Nem kötelező vele egyetérteni, ellenkezőleg, ellentmondhatnak világnézetük alapján, és megkérdezhetnék miért látja másképp a magyar miniszterelnök.

Az SPD elnökének szavaira Michal Kubal a cseh köztévé külpolitikai hírszolgálatának vezetője reagált a twitteren:

A cseh köztévé öt éve kéri folyamatosan Orbán Viktort, hogy adjon interjút. Interjút kértünk tőle Andrej Babiš magyarországi látogatása előtt, és kértünk Orbántól interjút néhány héttel prágai látogatása előtt is. Felajánlottuk Budapesten és Prágában is, hogy az interjút nem kell élőben csinálnunk. Orbán Viktor minden alkalommal elutasította kérésünket. Tomio Okamura folyamatosan hazudik a cseh köztévéről.

Valamiért Novák Večerníček, Okamura SPD-elnök politikai tanácsadója még szükségét érezte, hogy ezek után megszólaljon:

Ön Tomionak adott igazat, és a valóság még ennél is szörnyűbb – egyáltalán nem készítettek interjút, az önök szörnyű hírneve miatt – szuper.

Végül Michal Kubal egy ironikus megjegyzéssel zárta le a csörtét:

Ha valaki egy olyan csatornát választ, ahol “a világ legkeményebb interjúit” készítik, az nem a cseh köztévéről, hanem arról az emberről árul el sokmindent.

Kubal szintén a twitteren nyilvánosságra hozta, hogy a Barranov TV “Duel Speciál s Orbánem” című műsorának 100 ezer nézője volt, és az ugyanabban az idősávban a cseh köztévén adott “Interview ČT24 s J. Zahradilem” című beszélgetéset 102 ezer ember követte.

Ha valaki arra gondolna, hogy Jan Zahradil egy liberális vagy baloldali politikus, téved. Az ellenzéki Polgári Demokrata Párt (ODS) színeiben politizáló képviselő a Konzervatívok és Reformisták Szövetsége Európában (ECR) EP-frakciójának tagja. Ez az a csoportosulás, amit 2009-ben a brit konzervatívok kezdeményezésére alakítottak, és amelyben a lengyel Jog és Igazságosság (PiS) mellett a legnagyobb számban a cseh konzervatív ODS képviselői vannak jelen.

A magyar miniszterelnök védelmére siető SPD ugyanakkor a szélsőjobboldali európai pártokat tömörítő Mozgalom az Európai Nemzetekért és a Szabadságukért (MENF) tagja együtt a Osztrák Szabadság Párttal (ÖFP), a francia Nemzeti Front vagy a belga Flamand Érdekkel.

Megemlékezett Orbán televíziós szerepléséről a Forum24.cz internetes híroldal jegyzete is.

Teljesen normális, ha a Csehországba látogató, civilizált államférfiak a cseh köztévében szerepelnek. Csakhogy Orbán nem civilizált, és még csak nem is egy civilizált országba érkezett, ahol a köztársasági elnök pontosan ugyanazt csinálja, amit ő – ignorálja a köztévét, és csak azokat szórakoztatja kijelentésével, akik feltétlen hívei.

A cseh magasrangú politikusok ugyanúgy nem támogatják a szabad médiát, hasonlóan Orbán Viktorhoz. Orbán sajátos konzervatív megközelítései több veszélyes dolgot rejt magában, közéjük tartozik a szólásszabadság korlátozása is. A cseh köztévé meghívta Orbánt, de az elutasította a felkérést. Amikor a köztévénk az elnököt hívja meg, ő csak hülyéskedni megy el. Legjobb lenne ezeket az embereket egyszerűen figyelmen kívül hagyni.”

A Forum24.cz híroldalról annyit érdemes tudni, hogy Pavel Šafr, Londonban élő cseh üzletember és a Mladá Fronta Dnes egykori főszerkesztője finanszírozza. A híroldal mentes minden politikai háttéralkutól és oligarcha-befolyástól, de az oldal hangulatát meghatározta, hogy Šafr tulajdonos évekig perben állt Babiš miniszterelnökkel, aki ugye ma már a Mladá Fronta Dnes új tulajdonosa.

A baloldali al2arm.cz, a cseh “merce.hu” úgy kritizálta, hogy  “Šafr a cseh újságírás Babiša”, azaz kölcsönösen kiegészítik egymást. Megkérdeztem Rožánek elemzőt is, mi a véleménye Šafr két éve indított hírportáljáról, aki elmondta, hogy a felület egyetlen témája a Babiš elleni harc. Az elemző szerint ez az alapállás nem szerencsés, és emlékeztet arra a helyzetre, amikor valaki mindig farkast kiált, és amikor tényleg baj van, senki nem segít.

“Duel Speciál s Orbánem”

Végül nézzünk bele az Orbán-interjúba! Valóban, az interjú legviccesebb pillanatai azok, amikor a tulajonos-riporter Orbán több válasza után is megállapítja, hogy egyetért riportalanyával: “Miniszterelnök úr, én nagyon örülök, hogy tulajdonképpen első alkalommal hallom így, összefüggéseiben és a televíziónézők szintén az Ön európai vízióját. Nekem logikusnak tűnik, amit mond.” Skoupal ezt arra az orbáni gondolatmenetre mondja, amikor a magyar miniszterelnök “a keresztény kultúra” és “a nemzetállamok fokozatos eltűnéséről” beszélt, ha a brüsszeli hozzáállás megmarad “migrációs ügyben”.

A riporter megkérdezte Orbánt, vajon mi az ő véleménye az Andrej Babiš miniszterelnök körül kialakult botrányról. Skoupal riportert nem az érdekelte, hogyan lehetséges az, hogy a rendőrség és az ügyészség által is meggyanúsított cseh miniszterelnök érdekeltségi körében álló Gólyafészek nevű szabadidőközpont hogyan juthatott különböző jogi trükközés útján EU-s pénzekhez, hanem, hogy a kormány bukásához is vezethető ügy tényfeltáró újságíróját Soros György finanszírozza.

Orbán válaszában leszögezte, nekik egy lehetőségük van a Soros-féle hálózatokkal szemben, mégpedig az, hogy szisztematikusan feltárják, kicsodák ők, kik fizetik őket, miért kapják a pénzt, milyen hálózatba szerveződnek. Hozzátette: “Mi nem mondhatjuk azt, hogy fogjátok be a szátokat. Egy demokráciában ez nem lehetséges.

Orbán nem akart Babišsal kapcsolatos ügyben konkrétan nyilatkozni, mert “a családi ügyek Magyarországon szentek, de a történet egy általános jelenségre utal. Ez pedig az, hogy a politika, mint szakma egyre durvábbá vált.” A magyar miniszterelnök szerint húsz évvel ezelőtt ha ilyen támadás érte volna a cseh miniszterelnököt, akkor “a cseh, de a nemzetközi közvélemény is azt mondta volna, hogy ilyet nem lehet csinálni. Mert a politika az politika, a család meg család. De az elmúlt húsz évben úgy eldurvult a politika, hogy az ellenfeleink, különösen a nemzetközi, globalista, Soros-féle ellenfeleink, karaktergyilkosságokat akarnak végrehajtani.

Orbán szerint a politika olyanná lett, mint a ketrecharc, amihez nekik is alkalmazkodnunk kell, mert “aki nem küzd, nem harcol, azt letapossák.” Hozzátette: “Ha bennünket letaposnak, akkor azzal letapossák a saját népeinket is, tehát tudomásul kell venni, hogy a harcmodor megváltozott, és nekünk is ebben kell bekeményítenünk,” indokolta meg a cseh Barrandov TV csatornán politikájának lényegét a magyar miniszterelnök.

A cseh rendőrség és ügyészség által csalással meggyanúsított Andrej Babiš miniszterelnök ügyéről korábban írtunk az Átlátszón is, itt elolvashatják:

OLAF-botrány cseh módra: főszerepben a miniszterelnök

Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) nemcsak a magyar miniszterelnök, hanem cseh kollégája családi vállalkozását is vizsgálja. Az OLAF akárcsak Orbán Viktor vejének esetében, Andrej Babiš vállalata körül is “súlyos szabálytalanságokat” (serious irregularities) észlelt. A szervezet Magyarországhoz hasonlóan Csehoszágot is a támogatások visszafizetésére kötelezheti. A cseh botrányban ötven millió koronáról van szó, ami mintegy 614 millió forintnak felel meg.

A vezető képen Orbán Viktor 2018 november 30-i prágai látogatása ellen tiltakozó demonstrálókat látnak. A magyar nemzeti színű transzparensen a felirat: Magyarország Európához és nem Oroszországhoz tartozik.” Fotó: denik.cz

Írta: Bőtös Botond

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom