Bezárás
Cseh

Történelmi kalandjárat Prágában a budapesti 3-as metró

Bizarr élményben lehetett részed a hétvégén, ha budapesti lakosként Prágában jártál és a zöld metróval (A-vonal) akartál utazni. A prágai BKV pénteken és szombaton újra forgalomba állította azokat a szovjet 81-71-es metrókocsikat, amelyek Budapesten a kék metróvonalon még javában üzemelnek.

Korhű jelmezekben fogadták a fejüket forgató, csodálkozó utasokat a Prágai Tömegközlekedési Vállalat dolgozói azon a hétvégi eseményen, ahol mindenki kipróbálhatta a múzeumi darabként mutogatott szovjet metrószerelvényeket, amelyeket tizenkét éve, 2005 júniusában vontak ki végleg a forgalomból. Az eseményről beszámolt a cseh média is, és ahogy a retró zenével aláfestett, rövid riportokat nézed, olyan érzésed támadhat, mintha időutazásban vennél részt, miközben ez az élmény Budapesten napi szintű valóság. Tekintsd meg a novinky.cz hírportál zenés videóbeszámolóját, nem kell hozzá cseh nyelvtudás:

Az idősebb prágai lakosok számára a 81-71 metrószerelvények jelenthetik a prágai metróközlekedés legtipikusabb formáját. Ezek a szerelvények futottak a 20. század második felében a metróközlekedés elindításától (1974) kezdve a cseh fővárosban egészen 2009 júniusáig. Összesen 201 elsőkocsis és 299 vagonszerelvény működött Prágában ebből a típusból.

A budapestiekhez hasonlóan a prágaiak nem búcsúztak el véglegesen a 81-71-es szerelvényektől – 93 darabot a Škoda felújított 1996 és 2011 között – amelyek a mai napig üzemben vannak a zöld és a sárga metróvonalon. Ezen kívül a prágai BKV rendszeresen tart ún. történelmi kalandjáratokat is, ahol az eredeti 81-71-es szerelvényeket próbálhatják ki az érdeklődő turisták.

Ismert: a budapesti metrófelújítási projektért korábban több komoly európai cég érdeklődött, többek között a cseh Škoda Transportation, a francia Alstom, az észt Skinest Rail a. s., a spanyol CAF is, de 2015-ben a szerelvényeket gyártó orosz céget hozták ki győztesnek. Az első felújított orosz metrószerelvényt 2016 májusában szállították le az oroszok Budapestre. Azóta a felújított kocsikkal folyamatosan gondok vannak.

Írta: Bőtös Botond

Akarsz róla beszélni? Kövesd olvasóink fórumát az Átlátszó-klub Facebook-oldalát!

Az Átlátszó ingyenes, de nem ingyen készül. Támogass, hogy növekedni és fejlődni tudjunk!
Támogatom

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom