Miért van olyan brutális meleg a budapesti metróban?

A budapesti metró egyik fő szellőzője.
A budapesti metró egyik fő szellőzője.

A Fidesz-kormány Budapest-ellenes politikája okolható a hármas metróban tapasztalható elviselhetetlen forróságért, mivel a metró alagút rendszerének fő szellőzője mondhatta fel a szolgálatot. Márpedig annak felújítása csak a metró alagút felújításával együtt képzelhető el. De erre a kormány már nem adott pénzt Budapestnek.

 

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Részletek, támogatási lehetőségek itt

 


Politikai kampányt indított az egyik ellenzéki párt a budapesti hármas metró vonalán tapasztalható szokatlan meleg miatt. A Párbeszéd aktivistái, politikusai szaunázni mentek a föld alá. A párt sajtótájékoztatóján Tarlós István főpolgármestert azért támadták, “mert „könnyen beszél” a légkondicionált autójában arról, hogy „luxus lenne” klímásítani a metrószerelvényeket.

Budapest főpolgármestere erre úgy reagált, hogy tíz éve még semmin nem volt klíma, de a hvg.hu online által készített interjúban még egy kétségbeesett visszakérdezésre is futotta erejéből: a légkondi mellett büfékocsi is legyen a metrón? És igen, Tarlósnak a maga módján, részben igaza van: egyrészt a klímaváltozás miatt tényleg hihetetlen gyorsan emelkedett a nyári átlaghőmérséklet az elmúlt években, másrészt klímát szerelni a metróba nem olcsó mulatság.

De mutatom, miről beszélek.

A müncheni C2 típusú, ultramodern metrószerelvények szellőztetéséről egy bizonyos HVAC (= heating, ventilation and air-conditioning. Magyarul: fűtés, szellőztetés, klíma) nevű rendszer gondoskodik. A szellőztetés például a CO2 koncentráció mérésén alapul és automatikusan működik. Röviden: csak akkor működik a szellőztetés, ha a levegő már túl állott. A szerelvény teljesen légkondicionált. Münchenen kívül Dubajban is klíma van a metrón, de Párizsban például öt metróvonalon is működik a klíma. Ezek a városok más költségvetésből dolgoznak.

Münchennel, Dubajjal és Párizzsal szemben a budapesti 3-as metróvonalon nyitott ablakokkal és a klíma helyett szellőző beszerelésével vették fel a harcot a nagy meleg ellen. Ennek ellenére az index.hu újságírójának, személyes kísérlete alapján, szanuna-élményben volt része:

A menetszélnek köszönhetően nem is éreztem elviselhetetlennek a hőmérsékletet, ezért eléggé meglepődtem, amikor az ötödik megálló után ránéztem a hőmérőre: 30 fokot mutatott. Az igaz, hogy az állomásokban állva, amikor nem mozgott a levegő, rögtön nyirkosodni kezdett a tenyerem, de alapvetően nem izzadtam meg a 20 perces utazás alatt.

Megkérdeztem mindenről cseten a cikk szerzőjét, Tenczer Gábort, aki elmondta az Átlátszónak, hogy a metrószint levegőjét maguk a szerelvények is fűtik. Arról, hogy ezt hogyan kell elképzelni részletesebben az indexen itt olvashat.

De itt valami nem stimmel.

Tíz éve élek Prágában, és az itteni hőmérséklet egy kicsit mindig alacsonyabb a budapestihez képest, de a metróban soha nem volt szauna-élményem. Az elmúlt években Csehországban is fokozatosan emelkedett a nyári átlaghőmérséklet, igaz, a csehek 30-33 foknál már kánikulát kiabálnak. De megerősítik gyanúm a lemért adatok is.

Az index.hu újságírójához hasonlóan az idnes.cz munkatársa is felszállt a prágai metróra egy hőmérővel. Amikor kint 33,2 °Celsius fokot mutatott a higanyszál, a metró peronján ez az érték már csak 24,3 °Celsius, a metrószerelvényben 24,8 °Celsius fokot mutatott. Látható: a prágai metróban mért eredmények látványosan eltérnek a budapesti mért adatokhoz képest.

A prágai metró peronján állva vagy a szerelvényekben utazva is nagyjából 8 fokkal hidegebb a hőmérséklet úgy, hogy az itteni metrószerelvényekbe nincs beszerelve klíma.

Hogyan lehetséges ez?

Ahhoz, hogy ezt megértsük, először ismerjük meg, hogyan működik a metró szellőztető rendszere. Röviden: A prágai és a budapesti metró klímaberendezése az utasok, a metrót működtető személyzet és a föld alá beépített technológia számára biztosít elvileg megfelelő mikroklímát. Ez a technika két nagy részre bontható:

  1. a fő szellőző rendszer

  1. és a megállók klímaberendezésére

A fő szellőző feladata, hogy biztosítsa az alagutak, a metró nyilvános terei – megállók – a peronok, az összekötő folyosók, a mozgólépcsők, alagutak, aluljárók megfelelő és elfogadható hőmérsékletét. Ennek a a technológiának az a fő feladata, hogy a metró területéről eltávolítsa a metró működéséből, az egyéb technológiai berendezésekből, a megvilágításokból és belőlünk, utasokból származó hőkibocsátást.

A megállók klímaberendezése a szolgálati, technológiai és kiszolgáló helységek szellőztetését biztosítják. E berendezések fő feladata, hogy emberi körülményeket teremtsenek az ott dolgozók számára és az itt megtalálható technológia zavartalan működésének biztosítására. Ez a szellőző berendezés a gépházban található, és központilag biztosítja a friss levegő elosztását a szellőztetett helységekbe, illetve szívja ki az elhasználódott, állott levegőt.  

Oké, de hogyan működik?

Ami biztos, hogy a prágai metró fő szellőző-berendezése téli és nyári üzemmódban működik. Télen a felszíni hideg levegő nagy részét az állomások közötti szakaszokba vezetik, ahol felmelegedik, így a megállók légterébe legalább öt fokkal melegebb levegő érkezik már. Nyári üzemmódban megfordítják a légáramlás irányát, mivel a levegő hőmérséklete akár 3 fokkal is magasabb lehet a megállókban, mint kint a felszínen. Az áramlás irányának megváltoztatása a ventilátor lapátjainak megfordításával történik anélkül, hogy a motor sebességén változtatnának.

Igy néz ki Prágában:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A prágai metró hőmérsékletéért felelős fő szellőztető úgynevezett axiális túlnyomásos ventilátort működtet. Ez a szerkezet kifejezetten a metró környezetére lett kifejlesztve: a ventilátor lapátainak szöge a légcsere tartományban változtatható 15-70 m3/s mértékben. Ezt a munkát a technológiai diszpécser központ munkatársai végzik, amelynek során +5°C vagy -5°C fokkal tudják változtatni a hőmérsékletet a metró területén.

Ugyanez, Budapesten:

A budapesti metró egyik fő szellőzője.
A budapesti metró egyik fő szellőzője.

A jelek szerint ugyanis a budapesti metró fő szellőző rendszere nem működik normálisan vagy mondta fel teljesen a szolgálatot vagy működik valamennyire, de közel sem az optimális mértékben. De ne találgassunk, kérdezzük meg a BKV-t, mi a helyzet jelenleg a M3-as metró fő szellőztető aknáival és ventilátoraival!

“Az M3-as metró vonalán a szellőzést biztosító berendezések elhasználódtak, de közlekedésbiztonsági szempontból kockázatot nem jelentenek, jelenlegi szerkezetük sem okoz állékonysági problémákat.”

Ezt már a közlekedési vállalat sajtóosztálya mondta az Átlátszónak. Vagyis, a BKV tájékoztatása szerint a lerohadt infrastruktúra még képes ellátni alapvető funkcióját. Hogy ez a valóságban is így van-e, ennek eldöntését az olvasóra bízom.

Egy biztos: a szellőző-rendszer alagútjainak felújítása csak a hármas metró teljes felújításával képzelhető el. Csakhogy a hvg.hu online Tarlós interjúból az derül ki, hogy a metrókocsik felújítására kapott az államtól Budapest pénzt, az alagútrendszer felújítására viszont nem. De mutatjuk, hogyan kerüli meg a kérdést Tarlós:

Hvg.hu: Önök az alagút felújításához is többször kértek további forrásokat a kormánytól, de ez idáig nem kaptak.

TI: Nem baj, túlleszünk ezeken, ki fogunk ebből is kerülni, de meg fogja látni, hogy a 3-as metró szerelvényei biztonságosan, kisebb-nagyobb, hol kellemetlen, hol igazán nem kívánatos meghibásodások nélkül fognak futni.

Amit biztosan tudunk, hogy a hármas metró felújítását már régen el kellett volna kezdeni, mert évekig eltarthat és már most is balesetveszélyes. A fő szellőző rendszernek ugyanis egy esetleges tűzesetnél is fontos szerepe van, de nagy kérdés, ha a hűtő-fűtő funkcióját nem tudja ellátni rendesen, akkor egy valódi vészhelyzetben hogyan teljesítene.

A kormány jelenleg 137,5 milliárd forintnál nem ad többet a projektre, márpedig ez Tarlós bevallása szerint sem elegendő összeg a 3-as vonal teljes rekonstrukciójára. Ez lehet az oka, hogy a fővárosi önkormányzat saját forrásaihoz is nyúlhat.

Nem lobbista. Főpolgármester.

Tarlós főpolgármester tisztségét már hét éve már ő tölti be a főváros élén, de szerinte a hármas metró teljes szakaszát már réges rég fel kellett volna újítani. A budapesti városvezető úgy látja, hogy a korábbi városvezetők hagyták lerohadni az elmúlt negyven évben a hármas metrót, ráadásul az utóbbi időben megsokasodott az ügy körüli botránypolitizálás, amely szintén nem segíti a felújítások megkezdését. De a metróalagutak – így a fő szellőzők – felújításában az sem segít, hogy nem áll a főváros rendelkezésére elegendő pénz.

Az Átlátszó kérdésére, miszerint ha a Fidesz-kormány szórakozik vele, amely nem járul hozzá a hármas metró teljes szakaszához szükséges források előteremtésére, akkor ez azt is jelenti, hogy a kormány a budapesti polgárokkal és a fideszes polgármesterekkel is szórakozik, a főpolgármester csak ennyit mondott: ezt a kijelentését ő nem minősíti.

“Nem lobbista vagyok, hanem főpolgármester. Nyilvánvaló, parancsoló szükségszerű közügy szerintem nem lobbizások kérdése”

Budapest fővárosa mindent megtesz a felújítás érdekében, még akkor is, ha ezt hatalmas ellenszélben kell produkálnia, tette hozzá. Az Átlátszó arra is rákérdezett, hogy a többig évig eltartó munkálatok mégis mikor kezdődhet meg, hiszen az eredeti tervek szerint – 2016 november – ezeknek már javában kellene haladniuk. Tarlós szerint erre 2017 szeptemberében kerülhet sor leghamarabb, tehát az már biztos, hogy a vizes világbajnokságra látogatók “megússzák” (elnézést!!) a nagyobb közlekedési káoszt.

2020-ig biztosan marad a szauna a metróban

Tarlós főpolgármester tehát elkötelezett a hármas metró teljes és akadálymentes felújításában, a kormány nem. Ami biztos: nem a metrószerelvényekbe szerelhető klíma lenne a metróban tapasztalható felmelegedés megnyugtató megoldása – mivel a hőmérséklet csökkentésére más módszer is létezik, a klímát pedig be lehetne szerelni a budapesti villamosokba és autóbuszokba is – hanem a teljes felújítás.

De vajon a budapestiek mikor utazhatnak olyan civilizált körülmények között a hármas metró vonalán, mint mondjuk Prágában vagy a többi budapesti metróvonalon? A BKV Zrt sajtóosztálya, a szakemberekkel történt egyeztetés után, úgy tájékoztatta az Átlátszót, hogy “a szellőzőaknák felújítása, továbbá a levegő áramoltatására szolgáló berendezések cseréje egészen biztosan megvalósul az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója során.”

A rossz hír viszont az, hogy a BKV Zrt. tájékoztatása szerint, bár a szellőzőaknák felújítása folyamatosan, a kivitelezési munkálatokkal összehangoltan történik, de “a ventillátorok cseréjére csak a korszerűsítés utolsó szakaszában kerülhet sor”. Ez viszont azt is jelenti, hogy a metró fő szellőzője még évekig nem tudja ellátni a fűtő-hűtő funkcióját, így maradhat a dögmeleg a kocsikban és a hármas metró teljes területén. Minimum 2020-ig.

Írta: Bőtös Botond

 

tetszett_a_cikk3