Bezárás
Szlovákia

Népviseletbe öltözött mulatt lány miatt tiltakozik a szlovák szélsőjobb

Élne együtt egy színes bőrű emberrel? Barátkozna egy ázsiaival vagy arabbal? Az Absolut vodka szlovákiai kampánya a nem fehér bőrű emberek elleni előítéletre és a társadalom sokszínűségére hívja fel a figyelmet. A helyi szélsőjobb kiakadt és ellenkampányt indított.

Szlovák népviseletbe öltözött lány sétál be egy sötét diszkóba, a felirat szerint, valahol Árva megyében. A teremben táncoló fiatalok diszkóritmusra átírt szlovák népdalt énekelnek. A lány szembefordul a kamerával és bemutatkozik:  “Nataliának hívnak, én is szlovák vagyok. Szlovákia már régóta sokszínű, ne törődj az előítélettel. Gyere élni, hagyj élni.”

Az Absolut vodka szlovákiai reklámvideóját e cikk írásakor majdnem 600 ezren látták. A videón kívül az alkoholos italt gyártó cég óriásplakátkampányt is indított Szlovákia-szerte, “Szlovák édesanyák, szép lányaitok vannak” felirattal, és egy közvélemény-kutató céggel megmérte a szlovák társadalom toleranciaszintjét is, hogyan gondolkodnak egy nem fehér bőrű emberrel kialakított kapcsolatról.  

Szlovákia a szlovákoké?

A kongói apától és szlovák anyától származó Natalia Dong a szlovákiai Újtölgyesen (Nová Dubnica) született. A színesbőrű szlovák énekesnővel forgatott reklám felháborodást okozott a szlovák nacionalisták között. Megszólalt a Szlovák Nemzeti Párt (SNS) elnöki tanácsadója, Marian Kotleba mozgalma, a Mi Szlovákiánk Néppárt (ĽSNS) ellenkampányt indított, és a Kreml-barát dezinformációs weboldalak is több cikkben foglalkoztak a témával. 

“Osszátok! Szeretem a művészi fotózást. A kislány szép, de ez nem túl sok már egy kicsit? (…) Ez alsó hangon is egy népi hagyományaink elleni provokáció. Liberálisok, jóemberek, neobolsevikok sértegetnek, aláássák kultúránkat (…) tudom, hogy új társadalmi modellt akartok nálunk bevezetni, de mocskos pézeitek ellenére megtartjuk szlovák Szlovákiát!”, háborodott fel a Facebookon Andrej Danko, SNS-pártelnök tanácsadója.

A Kotleba-párt Facebook-oldalain is hasonló reakciók jelentek meg és az Absolut vodka bojkottálására hívták fel rajongóikat. A termékkampányt a multikulturalizmus és a gender-ideológia eszközeként azonosították be, amely mögött, különböző formában, az Európai Unió, Soros György és Andrej Kiska szlovák köztársasági elnök tevékenységét látták. Október elején az ĽSNS ellenkampányt indított.

A Facebookon gyorsan terjedő, professzionális módon vágott videón egy fiatal, szőke diáklány osztja meg véleményét a multikulturalizmusról és az Absolut vodka reklámjáról. A néhány perces felvétel egy “Kulturblog” nevű Facebook-oldal első videója volt. A felkonferáló szöveg semleges hangvételű: “Valóban előnyökkel jár a multikulturalizmus társadalmunk számára? Igaza van-e az Absolut vodkának reklámkampányában vagy egy hazug és utópisztikus ideológiára alapozott, célzott provokációról van szó?”

A videóra adott reakciók alapján nagyon sokan elhitték, hogy itt az iglói kéttannyelvű gimnázium 17 éves, Lívia nevű diákjának spontán reakcióját látják. Napok alattt több tízezren osztották meg a felvételt a Facebookon. Valójában egy tudatosan felépített szélsőjobboldali propaganda-anyagról lehet szó, amely semleges, hétköznapi, szélsőséges ideológiára nem utaló közegben jelent meg. Erre utalhat Jan Benčík szlovák újságíró találata, miszerint Lívia nem csak egy iglói gimnazista, de a Kotleba mozgalom ifjúsági szervezetének aktivistája is.

Bojkott és tiltakozás

Az Absolut kampányát készítő Triad Advertising reklámügynökséget is megtalálták a nacionalista tiltakozók. A cég egyik munkatársa azt mesélte el a szlovák sajtónak, hogy volt olyan telefonáló, aki tízszer egymás után is megkérdezte, tényleg úgy gondolják-e, hogy az ő édesanyja fekete bőrszínű.

A reklámügynökségnél előzetesen hasonló visszajelzéseket vártak. A reklám lényege, hogy megmutassák: más bőrszínű emberek is tarthatják magukat szlováknak és vallhatják magukénak a szlovák kultúrát, hagyományokat is, mivel ezek az emberek is Szlovákiában születtek, és itt szocializálódtak, nőttek fel.

Miután a reklám kikerült az utcára, nem kellett sokat várni az első Absolut vodkát bojkottáló hírekre sem. Összesen két szlovákiai kocsmában hirdették meg nyilvánosan a termék árusítását, igaz, az egyik másnap már eltüntette Facebook odalálról a felhívást, a másik a lévai Kotleba-párt törzshelyének számít.

A nyílt társadalom mellett

A szeszes italokat gyártó és forgalmazó francia Pernod Ricard cég – ide tartozik a svéd márka is – szerint azért volt szükség Szlovákiában egy ilyen nagy társadalmi visszhangot kiváltó kampányra, hogy elinduljon egy párbeszéd az ország sokszínűségéről. Az Absolut vodka évtizedek óta világszerte hasonló üzeneteket fogalmaz meg.

Ismert: az Absolut egy svéd vodkamárka, 1879-ben kezdték el gyártani Åhus városban. A világ több, mint 120 országban forgalmazzák, globálisan a harmadik legnagyobb alkoholos italokat forgalmazó márkáról beszélhetünk. A márka világszerte képviselt értékei közé tartozik a nyílt társadalom, az LGBTI közösség támogatása, és a környezetvédelem. 

A svéd társadalom is jól ismert nyitottságáról, még akkor is, ha az elmúlt évek menekülthulláma következtében a skandináv országban is megerősödtek a szélsőjobboldali populisták. A márka 2017-ben globálisan hasonló provokatív reklámmal vetette észre magát, amely az előítéletek nélküli szerelemről szólt.

Ki Natalia Dong?

A legtöbben azért kritizálták az Absolut márkát, mert nem szlovák lányt szerepeltetett videoklipjében. Csakhogy ez a kritika így nem igaz, hiszen a reklámban szereplő Natalia Dong szlovákiai születésű. Édesapja Kongóból emigrált Szlovákiába, ott ismerkedett meg Natalia édesanyjával is.

Natáliát először 2005-ben láthatta a szlovák közvélemény, amikor a Superstar tehetségkutató versenyen vett részt. “Apám fekete, kongói származású. Én Afrikában soha nem jártam, de egyáltalán nem vonz”, nyilatkozta. A döntőbe végül nem jutott be, de Natalia az énekléssel kezdett el hivatásszerűen foglalkozni.

Natalia nem titkolja, rendszeresen érzékel rasszista megnyilvánulásokat maga körül az utcán vagy a youtube-ra feltöltött videói alatt. “Minden országban vannak olyanok, akik mindenkit egy kalap alá vesznek”, nyilatkozta. Natalia szerint Szlovákiában ez a jelenség a 2015-ös menekültválság után erősödött fel.

Elmesélte, az uszodában a háta mögött néhányan arról beszéltek, biztos ez is egy migráns, aki idáig úszott. Natalia azt is megosztotta, hogy az általános iskolában bőrszíne miatt nem akartak fiúk ismerkedni vele, amikor pedig a gimnáziumban összejött egy sráccal, az eltitkolta kapcsolatuk a többiek előtt.

Mit mond a felmérés?

A videókampány beindítása mellett az Absolut felmérte a szlovákok jelenlegi tolerancia-szintjét is. Az ezer főn elvégzett közvélemény-kutatásból kiderült, hogy Szlovákia lakosságának döntő többsége elsősorban fehér bőrszínű emberekkel szeret barátkozni vagy kapcsolatot létesíteni. A felmérésből az is kiderül, hogy valójában a szlovák társadalom kicsit több mint felének (56 százalék) volt személyes tapasztalata nem fehér bőrű emberrel.

Ennek ellenére a megkérdezettek 94 százaléka csak fehér emberrel kötne házasságot, és a megkérdezett emberek mindössze harmada látna a családban mulatt származású embert. A legnagyobb előítéletet az arab származású emberekkel szemben mérték a szlovákok körében, csak a megkérdezettek 11 százaléka fogadna be egy arab származású embert családjába.

A baráti kapcsolatok kialakításában a szlovákok valamennyivel barátságosabbnak tűntek. A megkérdezettek 92 százaléka elsősorban a fehér bőrűekkel létesített barátságra nyitott, feketével, ázsiaival, mulattal a szlovákok 60 százaléka barátkozna, míg arab emberrel csak a megkérdezetettek kevesebb, mint 50 százaléka.

Sylvia Porubänová szociológus a jelenség okát abban látja, hogy a szlovák emberek keveset találkoztak személyesen egzotikus mássággal, és a közvélemény egy részének elutasító véleménye etnikai kisebbségekkel vagy más bőrszínű emberekkel kapcsolatban dezinformációk alapján alakul ki.

A dezinformációk online felületeken könnyedén elérhetik embereket. A szakember szerint a félretájékoztatást nem szabad alábecsülni, mert az egy társadalom stabilitását is veszélyeztetheti. Szlovákiában az iskolai tanárok számára már rendelkezésre áll egy weboldal, amely alapján különböző témákat tudnak megbeszélni a diákokkal. 

A vezető képen Natalia Dongot láthatják. Fotó: Facebook, Natalia Dong.

Írta: Bőtös Botond

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom