Csak a kommunisták és a szélsőjobb tüntetett Orbán mellett Prágában
Együtt tüntetett a cseh szélsőjobb és a szélsőbal Orbán Viktor miniszterelnök politikája mellett csütörtökön délután a prágai magyar nagykövetség előtt....
Alaposan megrogyott a magyar kormánypárt kommunikációja amióta az Európa Parlament megszavazta az úgynevezett 7. cikkelyes eljárás megkezdését Magyarországgal szemben, a magyar polgárok védelme érdekében, illetve az Átlátszó bemutatta a modern Magyarország történelmének egyik legsúlyosabb korrupciógyanús ügyét.
A hétvégén a Fidesz frakcióvezetője Magyarország ellen indított “brutális támadásokról” beszélt, az Európai Uniót “a legszörnyűbb diktatúrákhoz” hasonlította. A Fidesz-kormány szóvivője “politikai bosszút, boszorkányüldözést” emlegetett, és a liberális “aszimetrikus médiateret” kettős mércével vádolta. A lebukott miniszterelnök első nyilvános megszólalásában megfenyegette az Átlátszót.
Élőben követhettük azt is, hogyan reagált a kormányzati propagandagépezet Orbán Viktor luxusutas magánrepülőútjairól a fenyegetőzésen és EU-ellenes retorikán kívül. Érdemi reakciók helyet csak sorosozás, bevándorláspártiság, migránsozás érkezett. Azt is írhatnám: felakadt a tű a lemezen, ezek csak a szokásos reakciók, amelyeket évek óta hallhatunk kormányzati helyekről. Mindez nem véletlen: a Sargentini-jelentés és Erdélyi Katalin kolléganőnk cikke is olyan szintű, a rendszerváltás utáni magyar történelemben is ritka korrupciós fertőzöttségre utal, amely roppant kínos a magyar kormányra nézve és azt mindenáron el akar rejteni.
A mai magyar politikai elit globálisan inkompetens. Orbán Viktor és háziellenzéke ma úgy politizál, hogy Brüsszelt egy mindent elnyelő fekete lyuknak nézik.
Cikkemben azt járom körbe, hogy ez a kormányzati kettős beszéd, illetve a teljes magyar politikai elit felelőtlensége miért tarthatatlan.
Hogyan lehet olyan olcsó hazugságokat bárkinek is elhinni, hogy az Átlátszó és más független felületek “politikai eszközként a bosszút és a lejáratást szolgálják?” A mindenkori kormányzattól független sajtó legfontosabb szerepe ez: tájékoztatni az aktuális hatalom viselt dolgairól a polgárokat, akik a rendelkezésükre álló információk alapján, meghatározott időnként, tisztességes feltételek alapján megszervezett választásokon mondhatnak véleményt az általuk korábban megbízott politikai képviselet teljesítményéről. A Sargentini-jelentés ennek hiányára mutat rá: Magyarországon alapvetően sérülnek az állampolgári tájékozódás és a szabad sajtó működésének lehetőségei, ami végső soron magát a demokratikus berendezkedést kezdi ki.
Hogyan lehet ilyen olcsó hazugságokat bárkinek is elhinni, hogy Brüsszel akaratunk ellenére dönt bármilyen témában a magyar nemzet sorsáról? Ha a magyar miniszterelnök elutasít egy európai tervet, akkor ő Brüsszelben mindent blokkolhat. Nem az Európai Bizottság, hanem a nemzetállamok kormányfőiből álló Európa Tanács dönt az ügyekben. Orbán Viktornak elég ennyit mondani: amit ez a bizottság tervez, számunkra nem megfelelő, mert fenyegeti Magyarország alapvető nemzeti érdekeit, és a blokkoló döntést tudomásul veszik Brüsszelben. Érdekes, a sok brüsszelezés ellenére, a magyar kormány soha nem dönt úgy, hogy elég, elhagyjuk az EU-t, mert az alapvető nemzeti érdekeket veszélyeztet.
Az Európai Unió egy olyan intézmény, amely az emberiség történetében először, független, szuverenitásukat önként megosztó államok között jött létre. Ez a fejlemény részben a 20. századi második világháború utáni világpolitikai helyzetnek köszönhető, részben a 21. századi új, globális világpolitikai berendezkedésnek. Meg kell érteni: teljesen más helyzetben vagyunk ma, amikor hét milliárd ember lakik a Földön, mint akár hetven évvel ezelőtt, amikor két milliárdnyian voltunk. Nagy hatalmi központok jelentek meg, de a fő felelősséget a helyi politikai képviseleteknek kell vállalni, és ez természetesen nem csak Magyarországra vonatkozik.
Amikor a Fidesz frakcióvezetője az EU-t “brutális diktatúrákhoz”, a populista-nacionalista értelmiségi holdudvara, esetleg Kövér László az egykori Szovjetunióhoz hasonlítja, akkor láthatjuk a kormányzat teljes fogalmatlanságát, milyen időket élünk. Ha ugyanis ez az összehasonlítás megállna, akkor Brüsszel már régen tankokat küldött volna Londonba, ahogy ezt egykor Moszkva tette Kelet-Berlinben (1953), Budapesten (1956), Prágában (1968). London teljesen szabadon kiléphet az EU-ból, és viselni fogja döntése következményeit.
Ha egy magyar kormányzati politikust hallunk, úgy tűnhet, mintha rákényszerítenék a magyarokat az EU tagságra. Mintha Orbán Viktort egy láthatatlan kéz ragadta volna meg és a háttérből irányítva kényszeríti őt tárgyalóasztalhoz, miközben ezt a magyar lakosság nem is akarja.
Csakhogy ez egész egyszerűen nem igaz, egyik ország sincs akarata ellenére az EU-ban.
Ha holnap az Orbán-kormány ki akarná léptetni Magyarországot az EU-ból, megtehetné. Ha holnap Magyarország újra teljes szuverenitása felett akar rendelkezni, az 50-es cikkely értelmében bejelenthetjük kilépési szándékuk az Európa Tanácsnak. Természetesen ez az aktus együtt járna bizonyos hátrányokkal is. Nem férnénk a közös piachoz, nem kapnánk regionális támogatásokat a strukturális alapokból. Ez lenne az ára az úgynevezett teljes függetlenségnek. De senki nem fog Brüsszelből elzarándokolni a Kossuth-térre sirdogálni és könyörögni, hogy Magyarország maradjon, ugyanis egyetlen államot vagy nemzetet sem lehet arra kényszeríteni, hogy a helyi politikai közösség akarata ellenére egy nagyobb egység tagja legyen.
Magyarország jelenlegi EU-ellenes politikája már csak ezért is őrültség, mert ha létezik még egy állam, amely Európához ilyen szorosan tartozik, az Magyarország. Éppen ezért nagyon veszélyes a magyar kormány szempontjából az a tényfeltáró, újságírói munka, amit az Átlátszó, a G7 vagy a Direkt36 végez, mert be tudják mutatni a választópolgároknak, hogy a kormányzat valójában csak saját korrupciógyanús ügyeit próbálja takargatni az állandó brüsszelezéssel, illetve képtelen olyan politikát vinni, amely a korszak jelenleg aktuális kihívásaira adna válaszokat. Tegyük fel a kérdést: képes lehet-e a 7 milliárd ember által lakott Földön egy 9,9 millió lakosú ország hatékony érdekképviseletre?
Erre már nem képesek sokkal nagyobb európai országok sem, mivel egyszerűen nem tudjuk tartani a lépést Kínával és az USA-val. Hogy mindenki értse, nézzük például a GDPR-t, a személyes adatok védelméről szóló szabályozást, amely nemrég lépett életbe és 500 millió európai felhasználó adatait védelmezi a Facebook, a Google vagy az Amazon óriáscégekkel szemben. Gondoljunk bele, ha Magyarország nemzeti szinten hozna egy ilyen döntést, ezek a cégek azonnal kilépnének az adott nemzeti piacról, de egy 500 milliós piac elvesztését már ők sem akarják megkockáztatni. Az európai országok sokkal inkább egymásra vannak utalva, mint korábban. A helyi politikai eliteknek – a magyar kormánynak és az ellenzéknek – pedig el kellene tudni magyarázni az embereknek, hogy az ő érdekük is, hogy közösen védjük értékeinket és határainkat.
A Sargentini-jelentésért és a jelenlegi helyzet kialakulásáért nemcsak a magyarországi kormány, de a teljes politikai elit a felelős. Sem Orbán Viktor, sem az ellenzéki pártok Magyarországon nem vállalnak ugyanis felelősséget azért, amit Brüsszelben képviselnek.
Egyszerűen nem lehet azt a végtelenségig csinálni, hogy Brüsszelben részt vesz a kormányzat szakpolitikai ügyekben, tárgyalnak és megállapodnak, ugyanakkor odahaza, nemzetállami szinten állandóan a közös klubot és klubtársaikat szapulják. Az Átlátszó nagyon fontos, hatalomellenőrző cikke azért is mérföldkő, mert azt üzeni a választópolgároknak, hogy ez a kettős kormányzati kommunikáció nem fog tudni működni a jövőben.
Szintén nem lenne hátrány, ha az állampolgárok felnőttként kezelése mellett a felelős magyar politikus el tudná mondani, milyen Európáról álmodik. Az új helyzet megértéséhez fontos adalék lenne, ha a magyarországi politikus megértené: nemcsak hazájáért, de a Európai Unió sorsáért is felelős. A magyar kormányzat részéről csak azt hallani, hogy bizonyos elképzelések miért nem működőképesek, miközben semmit nem javasolnak. Ám nemcsak Európa jövőjét, és a magyar történelmet is tagadják, amikor azt halljuk, hogy a muszlim vallás nem kompatibilis európai civilizációnkkal.
Bocsánat, de az 1930-as években azt hallottuk, hogy a zsidó vallás nem kompatibilis a keresztény civilizációval. Ez pont ugyanaz a diskurzus.
Magyarországon és több más kelet-európai országban is a náci ideológia győzedelmeskedett.
Itt most természetesen nem a gázkamrákra és a hullahegyekre gondolok, hanem azokra a gondolatmenetekre, kampányszlogenekre, amelyek szerint itt most a sajátjaink között vagyunk, ugyanolyan nyelvet beszélünk, mindannyian fehérek vagyunk, ugyanolyan vallásunk van és minden mást elutasítunk.
Emlékeztetném az olvasót, hogy a 16-17. századi Hungária egy része török hódoltság alatt volt százötven évig és a Kárpát-medencében több generáció közvetlen élménye a Török Birodalom. A muszlim világ nyomai a mai napig köztünk élnek, gondoljunk csak a budapesti török fürdőkre. Európa másik végén, az Ibériai-félszigeten szintén több száz évig jelen voltak a muszlimok, és kulturális impaktjuk is a mai napig velünk együtt él tovább. A muszlim világ ugyanolyan fontos a nyugati civilizáció számára, mint például a zsidó.
A helyi kultúrák keveredése alakította és formálta a közép-európai térséget is. Elfelejtettük volna, hogy a náci etnikai tisztogatások és a kommunista osztályharc előtt Bulgáriában nyolc-kilenc nyelven beszéltek? Vagy Pozsonyban, Budapesten és Kolozsvárott, a magyar kultúra nagyszerű városaiban is teljesen természetes volt a többnyelvűség és az emberek többes identitása? Emlékszünk még arra, hogy Lengyelországban élt öt millió zsidó? Miért akarjuk elfelejteni, hogy Közép-Európa az együttélés, a multikulturalizmus és a többnyelvűség modellje volt, amely kulturálisa gazdagította a térség országait? Vajon mikor és miért következett be Közép-Európa kulturális kiüresedése?
Az Európai Unió alapgondolata a második világháború utáni politikai krízishelyzetben született meg. Két világháborút kellett őseinknek végigharcolni, hogy létrejöjjön a francia-német megbékélés 1950-ben, amely a mai szövetségi rendszer kiindulópontja volt. E projektben részt vevő országok mindegyike önként adja fel szuverenitásuk egy részét, amely fájdalmas és elkerülhetetlen, ha a szövetséget nemcsak szélesebb alapokra akarjuk helyezni, de mélyíteni is akarjuk.
A magyar politikai elitnek nem szabad elfelejteni, hogy amikor 2004-ben csatlakoztak az EU-hoz, a magyar szuverenitás egy részének feladásával érték el, hogy Magyarország most a 28 állam egyik egyenjogú tagja lehet.
Ha ma az Orbán Viktor által előnyben részesített nemzetállami logika mentén működne a kontinens, nem lenne esélyünk hatékony érdekképviseletre és az ellentmondás vagy a blokkolás jogára sem.
Azonban az is elképzelhető, hogy az EU jelenlegi válsága felhajtóerőként szolgál, hogyan lehet hatékonyabban a kontinenst az Amerikai Egyesült Államok mintájára megváltoztatni. A bipoláris világrendszer megmutatta: ha nem a Nyugathoz tartozunk, akkor a Kelet érdekszférájába kerül hazánk. Nincs harmadik út. A jelenlegi kormányzat folyamatosan keres valamit a nemzeti történelemben, amely fölött megsiratja szavazótáborát, tudatosan élezi a helyzetet, áldozatnak mutatják magukat és ezt a helyzetet viktimológiával tartják fenn. A kelet-közép-európai térségben is meg kell tanulni, hogy nem lehet a történelem elől elfutni, és eljön Magyarországon is a pillanat, amikor fordítani kell egyet a lapon.
Ha a magyar kormányzat kommunikációját nézzük, azt érezhetjük, az Európai Uniónak nincs semmilyen értéke nemzetállami szinten. De az “ezeréves” magyar történelem megmutatta, hogy ez a nép képes túlélni egy korrupt rezsimet. Viszont az Európa-projekt fiatal és törékeny. Az EU jelenleg még egzisztenciális küzdelmet vív, mert rengeteg erő és törekvés létezik, amely e projekt elpusztítására tör.
Amikor 2004-ben Magyarország az Európai Unió tagja lett, naív európaiként őszintén hittem abban, hogy a kontinens országai között eltűnnek a határok, együtt fognak keveredni a kultúrák úgy, hogy közben megismerjük a másikat, illetve elsősorban európainak érezzük magunkat aztán csak egy bizonyos ország polgárának. Ugyanakkor belátom, hogy nem lehet kényszeríteni az embereket valamire, amit nem akarnak, mint ahogy a történelmet sem lehet megerőszakolni, és az európai föderáció kialakulása hosszabb folyamat lesz.
A vezető képen a svájci Nebelspalter és a német Eulenspiegel szatirikus havi magazinoknál dolgozó, Bécsben élő szlovák-svájci Marian Kamensky karikaturista rajzát látják. Kép forrása: Kamensky-twitter.
Írta: Bőtös Botond
Együtt tüntetett a cseh szélsőjobb és a szélsőbal Orbán Viktor miniszterelnök politikája mellett csütörtökön délután a prágai magyar nagykövetség előtt....
Negyvenezer ember vett részt szombaton a nyolcadik alkalommal megrendezett prágai meleg-, leszbikus-, biszexuális-, transznemű (LMBT) felvonuláson a cseh fővárosban. Az...
Mesut Özil lemondta a német válogatottságot, szólt a hír néhány napja, majd jött a menetrendszerű orbánista megfejtés: Özil jó török....
Távozik Szlovákia magyarországi nagykövete nemcsak Budapestről, de a diplomáciai életből is. Rastislav Káčer a szlovák Denník N hírportálnak adott hosszabb...