Nem létező szlovák napilappal kampányol a Rezsibiztos

Németh Szilárd Fidesz alelnök legújabb hazugsága: 500 ezres példányszámú napilapnak nézett egy alig olvasott weblapot. Fotó: Internet, print screen.
Németh Szilárd Fidesz alelnök legújabb hazugsága: 500 ezres példányszámú napilapnak nézett egy alig olvasott weblapot. Fotó: Internet, print screen.

Magyarország kitalált térségbeli vezető szerepének görcsös demonstrálása lehet az egyik feladata a Fidesz propagandasajtójának és politikusainak – de ez nem mindig sikerül és hazugságokba keverednek. Ez történt a minap Németh Szilárd alelnökkel is.

 

 


Szakadár, keresztény újságírók által alapított, alig látogatott szubkulturális weblapocskára hivatkozik Németh Szilárd a Pirkad című műsorban, amelyben a Visegrádi Négyek (V4) aktuális állapotáról kérdezték a Fidesz alelnöke. Érhető a magyar kormánypárt igyekezete: idén Magyarország tölti be a közép-európai csoportosulás elnöki tisztségét és láthatóan minden lehetőséget megragad, hogy a 65 milliós térség szellemi-politikai vezérének Magyarországot és a magyar miniszterelnököt állítsák be, noha:

Visegrád halott – Orbán-ellenes szövetség alakul Közép-Európában is

A kormánypárt legújabb hazugsága szerint “egy 500 ezer (!) példányszámú napilap azt írta, hogy Orbán Viktor már túllépett azon, hogy Magyarország miniszterelnökeként kelljen csak fellépnie akár a világban, akár Európában.”

Németh Szilárd a postoj.sk, magát konzervatív weblapnak nevező felület tusványosi riportjára hivatkozik, amelyben a szerző azt írta, “Orbán ma már több, mint Magyarország kormányfője. Ő a legláthatóbb politikus Kelet-Európában, az első, aki látványosan szembeszállt Angela Merkellel.

A tény az, hogy az postoj.sk nem napilap, hanem weboldal, amelynek nem lehet 500 ezres példányszáma, ellenben látogatottsága nagyjából 250 ezer fő kürül jár.

A riport nagyot ment a Fidesz propagandasajtójában. A közszolgálati hirado.hu weboldala “véleményformáló, jobboldali konzervatívnak” mutatja be a cikk forrását, a Pesti Srácok egyenesen “szlovák lapokról” ír, mintha a cikk megállapításai általánosak lennének északi szomszédunk sajtójában.

Nem véleményalkotó, inkább kísérleti adás

A postoj.sk 2015 szeptemberében indult el az eredetileg tervezett februári kilövés helyett.

Ebből a cikkből kiderül, hogy 2015 decemberében a postoj.sk 500 adományozóból élt, és a havi 12 ezer euro kiadásból 6 teljes munkaidős, és 4 részbemunkaidős munkatársat, illetve a rezsit tudják kifizetni. 2016 februárjában a postoj.sk szerkesztősége beindította televíziós műsorát is, az első részben “a migrációs válsággal” összefüggésben a szlovákok toleranciájáról más nemzetekhez beszélnek.

Mučka főszerkesztő a weboldal fennállásának egy éves évfordulóján adott interjújából kiderül, hogy a postoj.sk látogatottsága a google analytics szerint nagyjából 250 ezer ember. Az évforduló idején 5 teljes munkaidős és 3 adminisztrációs kollága dolgozik a szerkesztőségben. Az induláskor összegyűjtött 80 ezer euró felét elköltötték.

Kik írják?

Egy szlovákiai viszonylatban is mérsékelten látogatott felület, amelyet korábban a szlovák progresszív mainstream sajtóban dolgozó és onnan kivált, a politikai katolicizmushoz közel álló újságírók alapítottak.

A szlovák belpolitikai kontextust kevésbé ismerők számára mondom, hogy amíg Magyarországon a “mainstream, progresszív közép” bal-, és liberális, addig Szlovákiában ez inkább “keresztény-jobboldali-liberális” alapállású szokott lenni. Ilyen értékeket képviselt a szlovák jobboldal, korábban páldául a Dzurinda kormányok vagy Radičová kormánya.

Ez a szlovák sajtóban úgy látható, hogy több progresszív szlovákiai felület – sme.sk, tyzden.sk, dennikn.sk – olyan, keresztény ultrakonzervatív újságírókat is alkalmaznak, akik Magyarországon elképzelhetetlenek lennének a librális sajtóban. De ez a magyarázata annak is, hogy a szlovákiai magyar kisebbség “keresztény-jobboldali-liberális” szárnya Magyarországon a bal-, és liberális beállítottságú közéleti személyekkel is szót tud érteni.

Orbán tusványosi riportját egy olyan szerkesztőség írta, amelynek tagjai egykor a szlovák mainstream sajtóban dolgoztak, de kiváltak és “ultrakonzervatív-katolikus” alapon kezdtek el újságot írni. A szlovák Kereszténydemokrata Párttól (KDH) progresszívabban, de ez nem azt jelenti hogy kevésbé konzervatívak, csak hogy innovatívabbak.

Ellentmondásos tartalom

Már az újság első évében megjelentek olyan kritikus hangok, amelyet az olvasók finoman szólva is ellentmondásosnak tartottak vagy más cikkek tartalma már a Szlovákiában listázott konspirációs weboldalak tartalmához hasonlított. A főszerkesztő szerint ezek a jelenségek elkerülhetetlenek a média általános bizalomvesztése miatt.

Országos botránnyá dagadt az a blogbejegyzés, amelyben Ján Čarnogurský, a csehszlovák föderáción belüli Szlovákia egykori miniszterelnöke (1991-1992), a szlovákiai Kereszténydemokrata Néppárt társalapítója és a pozsonyi Szlovák-Orosz Társaság elnöke blogbejegyzésében a NATO szlovákiai katonai bázisa ellen lépett fel, és Marian Kotlebát, a Mi Szlovákiánk Mozgalom (ĽSNS) elnökét dicsérte, aki egyedüli szlovák politikusként szembeszállt az amerikai hódítással, amelyet egyébként Čarnogurský Szlovákia náci alávetettségéhez hasonlított.

Čarnogurský hasonló lelkesedéssel dicsérte a Szlovák Honvédek (Slovenskí branci) szlovák félkatonai szervezetet is, amely mögött a neonáci térfélen Marian Kotleba “mérsékelt” ellenzékeként számon tartott, Oroszországgal baráti kapcsolatot ápoló, és bizonyítottan orosz propagandát terjesztő Szlovák Megújhodási Mozgalom áll.

“Szerencsére még mindig vannak erdőink, hegyeink, amelyekben már a Szlovák Honvédek gyakorlatoznak. Nem sokan, de szükség esetén több ezer hazafit tudnának maguk mögé állítani. Aztán, bár újra orosz segítséggel, képesek lennének eltávolítani azokat, akik alattomos módon elrabolják szabadságunkat”

Tény az is, hogy a postoj.sk szerkesztősége eltávolította Čarnogurský botrányt kiváltó posztját oldaláról, de nem Kotleba vagy a Szlovák Honvédek támogatása, hanem egy kvázi ténybeli tévedés vagy hoax és annak terjesztése miatt, miszerint a NATO egy titkos katonai bázist hozna létre Szlovákiánban. Ugyanakkor a postoj.sk Čarnogurský korábbi szövegeit – például ez évi első bejegyzésében a Matica slovenská kultúrális egyesület videójának védelmére kel, amelyben védelmezik a Tiso-féle náci bábállam Szlovák Államot.

Amikor a szervilizmus ostobasággal párosul

Nem túl fontos, de jellemző adalék, hogy a postoj.sk cikkeit rendszeresen egy bizonyos korkep.sk nevű oldal fordítja le magyarra. A postoj.sk tusványosi riportja is rajtuk keresztül jutott el a magyarországi sajtóba.

A Körkép a Magyar Közösség Pártjának (MKP), magyarországi adófizetők pénzén is fenntartott szócsöve, amely a Fidesz szlovákiai lerakataként működik és politikájának tökéletes kiszolgálója.

Az oldal szakmai színvonalára és magyarellenességére jellemző, hogy legújabban azt a csallóközi úthálózat fejlesztést támadják, amelyre a szlovákiai magyarok évtizedek óta várnak, többek között az MKP is a 90-es évek óta szorgalmazta a dél-szlovákiai területek úthálózatának fejlesztését.

Kapaszkodjatok meg: a Körkép szerint az R7-es gyorsforgalmi utat azért nem szabad megépíteni, mert az szerintük a szlovákok betelepülését gyorsítja fel a térségbe. Írja ezt annak a felületnek a főszerkesztője, aki korábban a magyarok lakta régiók elmaradottságáról panaszkodott.

Érsek Árpád szlovákiai közlekedési miniszter véleményét a témában itt elolvashatják.

Írta: Bőtös Botond

 

tetszett_a_cikk3