Do toho

Bőtös Botond Visegrád (V4) blogja

Egyéb

Ezek a plakátok nem tűnnek el nyomtalanul

Üdvözöljétek a Dotoho első vendégszerzőjét, Szőke Dánielt, akinek korábban a 444.hu és a 24.hu oldalakon jelentek meg cikkei. Ezúttal a dotoho.atlatszo blogon írta meg, hogy mit gondol a Fidesz Soros-plakátkampányáról. Hello!

[sharedcontent slug=”cikk-kozepi-hirdetes”]
A harmadik Orbán-kormány egyik legjellemzőbb eszköze, hogy nem csak saját tévéiben, rádióiban és újságaiban terjeszti a kormánypropagandát, hanem időről időre teleplakátolja Budapest és az egész ország utcáit az általa igaznak vélt, vagylegalábbis a néppel elhitetni kívánt, egybites üzenetekkel.

Ezek a plakátok nyilvánvalóan csak a Fidesz táborához szólnak, nem él olyan bizonytalan szavazó az országban, aki azért fog 2018-ban a kormánypártra szavazni, mert meggyőzte, hogy Orbán Viktor előbb üzent Brüsszelnek, majd meg is állította azt, vagy mert azutcán olvasta, hogy Magyarország erős és büszke. A tábor erősítésére viszont tökéletesen alkalmasak az üzenetek. Ez a módszer alapvető része a politikának, minden párt fontos feladatának tekinti, hogy egybentarts a a szavazóbázisát, közös identitást, közös szellemiséget adjon neki, és az is bevett gyakorlat, hogy mindehhez egy közös ellenségképet mutat meg, vagy gyárt le a bázis számára.

Az már más kérdés, hogy a Fidesz mindezt túlhatalmának maximális alkalmazásával teszi, elképesztően sok pénzből, az összes törvényes eszközt bevetve. Ez viszonylag tág kereteket jelent, hiszen a legtöbb törvény elfogadása kizárólag rajtuk múlik, a maradékból, azaz a zavartalan plakátpropagandát bármekkora mértékben is akadályozó kétharmados törvényekből pedig, ha kell, feleset csinálnak, csak hogy biztosan átmenjenek a parlamenten. Ez a módszer így már nagyon messze van a tisztességes politizálástól, nem igazán férbele a többpártrendszerek sajátjának nevezhető korrekt versenybe, az meg egyenesen cinikus, hogy mindez társadalmi célú hirdetés címszó alatt zajlik.

A legújabb, Soros György arcképével kikerülő plakát azonban egy teljesen más kategória. A fenti állítások ugyanúgy igazak erre a kampányra is, ez a fajta kommunikáció azonban messze túlmutat a tábor összetartásán, és a tisztességtelen politikai versenyen is. Mély, működő üzenet.

Arról van szó, hogy kevesebb mint egy évvel a választások előtt a Fidesznek valami még erősebb, még hatásosabb eszközhöz kellett nyúlnia, mint a korábbiak, ezért olyan ellenségképet választott, ami társadalmilag mélyen beágyazott, széles tömegeket lehet vele riogatni, és gyakorlatilag semmilyen bizonyítást nem igényel: a gazdag, befolyásos zsidó képét, aki végtelen hatalmának köszönhetően tönkre akarja tenni az országot.

Az antiszemitizmus vitathatatlanul jelen van a magyar közbeszédben, és az emberek nagy százalékának gondolkodásában, ennél fogva lehet rá politikai üzeneteket építeni. Ehhez a lépéshez azonban egy olyan párt kell, amelynek nincsenek gátlásai a történelem legszennyesebb és legembertelenebb időszakából választani eszközöket a választási előny érdekében. Egy olyan párt, amely sem saját polgárainak alapvető emberi jogai, sem saját országának múltja iránt nem érez felelősséget, ha a kormányalakítás a tét.

A Fidesz mára egy ilyen párttá vált, és ezt végleg egyértelművé tette azzal, hogy Soros György arcával, mint a fő ellenségképével ragasztotta tele az országot, a legkisebb településtől a fővárosig. Politikai mérföldkő. Annak ellenére, hogy a zsidóellenes hangnemmel Orbán Viktor pártjának egyetlen célja sajátjainak erősítése és egyben tartása, ez az óriási horderejű, félelemre és gyűlöletre alapozó kampány formáját tekintve mégsem egy politikai erő üzenete a politikai bázishoz.

Itt egy ország vezetői beszélnek az ország minden egyes állampolgárához. Egy miniszterelnök biztatja antiszemitizmusra a népét. Ilyen esemény hazánkban nagyon régen történt utoljára, és hosszú ideig úgy tűnt,hogy ez soha többé nem is fog megtörténni. Nem csak a Fidesz, hanem a rendszerváltás utáni magyar politika egyik vitathatatlanul legsúlyosabb bűne, hogy Magyarországon ez most mégis megismétlődhetett. Hogy a 21. században az Európai Unió egyik demokratikus tagországában, óriási mennyiségű pénzből előállított plakátokról egy elvetemült gonosznak ábrázolt, 86 éve amerikai zsidó üzletember mosolyog, mint az ország legfőbb ellensége.

Teljesen mindegy, hogy mennyi ideig lesznek kint a plakátok, semmi jelentősége nincs annak, hogy lekerülnek-e a vizes vb idejére vagy sem. Ezen az sem változtatna, ha a Fidesz a tavaszi választások után örökre eltűnne a politikai életből; ezek a plakátok újra felszínre hozták, sőt legitimálták az antiszemitizmust, és ezzel sokkal rosszabb hellyé tették, a jövőt tekintve pedig kicsit örökre megváltoztatták Magyarországot.

Írta: Szőke Dániel
[sharedcontent slug=”cikk-vegi-hirdetes”]

Megosztás